måndag 26 september 2011

Ambitiösa hamburgare

Idag köpte jag gula "fastfood" tallrikar och blev inspirerad att laga något fett. Det fick bli ambitiösa hamburgare och knaprig klyftpotatis. Det ambitiösa i rätten är att laga eget bröd... Jag gör vanliga frallor som jag använder som hamburgerbröd.



Frallor/ hamburgerbröd

50 gram jäst
5 dl vatten - 37 grader
2 msk sirap
1/2 msk salt
ca 13- 16 dl vetemjöl
ca 50 gram rumsvarmt smör, i tärningar

Blanda jäst och vatten i en köksassistent, tillsätt sedan sirap och 2/3 av mjölet. plutta i smörtärningarna och mer mjöl, tillsätt mjöl tills degen är smidig och släpper lite från kanten. Tillsätt tillslut saltet och kör några varv till i maskinen. Rulla till små frallor och lägg på bakplåtspapperklädda plåtar. Låt jäsa i ca 40-50 minuter.





Ugnen står på 240 grader. Pensla med ett uppvispat ägg - tips är att lägga i lite salt då du ska vispa ihop ägget så går gula och vita ihop bättre. ( spara det som blir över av ägget till burgarna) Toppa bröden med ost, sesamfrö eller något annat härligt. Grädda 8-10 minuter mitt i ugnen. Låt svalna på galler.



Nu till burgarna!

Vi hade bara fläskfärs hemma, så jag tänkte - asien. Så det fick bli lite smått asieninspirerat i smaken.

Till 4 små burgare

ca 250 gram fläskfärs
ägget som blev över efter penslingen av bröden
1 msk dijonsenap
2 msk grädde
1/2 färsk chili - med kärnor och allt om du vill att det ska vara starkt... Mmmm
lite riven färsk ingefära
1 vitlöksklyfta pressad
färsk örtkrydda, jag tog favoriten timjan
salt & peppar
1/2 dl ströbröd

Blanda ihop allt till en smet, forma till puckar som du steker på medelvärme tills de är helt genomstekta.



Nu är det bara att ta fram all sallad och grönsaker ur kylen och sätta ihop din egna hamburgare!


Servera med klyftpotatis!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar