söndag 4 september 2011

Familjens Carbonara

Min familj har alltid gillat mat. Min käre far är gammal kock så det är han som har lärt mig grunderna till det mesta i köket. Vi gillar vitpeppar. Enligt min far är man vitpepparkock eller svartpepparkock... jag är garanterat en vitpepparkock. På bänken står min bästa krydda fördigblandad och redo att användas. Den består av ca 2/3 dl salt och 1/3 vitpeppar, smaka av, meningen är att du ska kunna känna båda kryddorna på tungan. Bra - nu kan du använda det till det mesta som ska kryddas för att smaka mer.



Vi gillar också pasta carbonara...

För 2-3 personer

1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1 paket bacon, hacka i tärningar
ca 2-3 dl mjölk
1 msk mjöl
1/2 dl creme fraise
salt & peppar

Stek upp bacon i en het panna, när den är nästan klar tillsätter du hackad lök och vitlök, tills löken är genomskinlig. Lägg i en msk mjöl och rör om, tillsätt mjölken och låt koka upp. När såsen tjocknat något tillsätter du även creme fraise. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt pasta. Gudomligt.

Ursäkta! Mobilbild = dålig bildkvalitet...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar