torsdag 15 september 2011

Katalanska maränger

Då det blev så mycket äggvitor över från matklubbens sammandragning så passade jag på att göra maränger! Receptet hittade jag hos Victoria på Matplatsen. Efter mycket vispande började jag förstå att detta recept är ämnat för maskin, men jag härdade ut och fick mina maränger tillslut. Dock blev bara halva satsen snygg... jag ställde in båda plåtar samtidigt i ugnen, utan varmluftsugn och jag tror att det var ett misstag :-) Men goda blev dem, och ni får bara se de snygga marängerna!



Katalanska maränger

7 st äggvitor
5 1/4 socker
saft från 1/3 citron


några smälta chokladbitar
karamellfärg
smakessens

Vispa ihop vitor, socker och citron i ett vattenbad, använd metall eller porslinsbunke, tills smeten blir 55-60 grader varm. Ta av från värmen och vispa helt kall.

Ugnen står på 130 grader. Nu kan du exprimentera. Dela upp marängsmeten i så många bunkar som sorters maränger du vill göra. Jag gjorde vanlig vit, polka - med någon droppe röd karamellfärg och 1krm mintessens samt choklad med säg 6 rutor mörk choklad som jag smälte i micron. Det är viktigt att inte blanda ordentligt när du rör ner färg eller choklad i smeten, utan vänd bara lite försiktigt, smeten ska vara marmorerad.

Ta sen 2 matskedar och klutta ut lagom stora maränger på bakplåtspapper. In i ugnen i ca 1 h. Antingen en i taget eller byt plats på dem ofta! (eller varmluftsugn som borde funka bäst)



Jag äter dessa maränger med grädde och bär, mums!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar