måndag 27 augusti 2012

Biscotti

Det finns några få saker som jag inte gillat i matväg, som jag helt plötsligt börjat få sug efter. Mycket underlig känsla, positiv underlig känsla. Koriander var en sådan, mycket nöje sedan jag började längta efter det om eftermiddagarna. Bättre blev det när chili fick komma in i mitt kök. Sen har vi citron i kakor, inget jag någonsin varit förtjust i tidigare, men nu, nom nom nom.....



Citron, pistage och vit choklad biscotti

Skalet från 1 halv citron
180 gram socker (jag tog halva med råsocker och halva med vanligt vitt)
2 ägg
1 tsk salt
1 dl pistage, lätt rostad och sedan grovhackad
100 g choklad, hackad
1/3 msk bakpulver
4-5 dl mjöl



Blanda citronskal, socker, ägg, salt och pistagenötter. Rör sedan ner chokladen. Blanda ut bakpulvret i en del av mjölet, tillsätt och rör om ordentligt. Tillsätt därefter resterande mjöl pö om pö, tills du fått en smidig deg som inte är för torr. Ta inte allt mjöl om du tycker degen börjar se torr ut, den ska vara formbar men ej torr.

Rulla ut degen i två längder på en plåt kläd med bakplåtspapper. In i ugnen på 180 grader i 20 minuter,  ta ut och skiva på snedden, lägg sedan kakorna med en snittyta ner och in i ugnen igen för att torka
100 grader i ca 20 minuter per snittyta brukar räcka.

Servera med en god espresso!

Smaskens i flera dagar!








4 kommentarer:

  1. Låter supergott, ska testas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen du ska, dom blev ovanligt goda :-) Lycka till!

      Radera
  2. Åhhh - mums!! De däringa godingarna låter ju helt fantastiska! Älskar både pistagenötter, citron & choklad så jag bara måste testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet Sonja, de blev fantastiska! :-) Hoppas du gillar dem!

      Radera