söndag 26 augusti 2012

Smör

Jag invigde min nya älskling (Kitchenaid) och gjorde eget smör. Smör är något jag länge tänkt att jag vill prova, men ej tagit tag i, men nu äntligen! Det var inte alls svårt, jag gjorde en syrad variant, men man kan även göra snabbare smör med bara grädde.



Mitt smör

5 dl grädde
1/2 dl yoghurt eller liknade tex creme fraiche

Blanda på med en bakhanduk och låt stå i rumstemperatur i ca 20-24h.
(Denna del kan man skippa men då får man ett mer "gräddsmör", du ska då även strunta i att tillsätta yoghurten, går snabbt och du kan då få dig ditt eget smör på 10 minuter..)



När tiden gått är grädden mer trögflytande och luktar lite friskt syrligt.

Börja då vispa, jag använde maskinen, men elvisp funkar lika bra. Vispa i ca 5-10 min, tills smörklumpar och kärnmjölk separerats. Häll över mjölken i en burk och spara, den kan du baka bröd på.



Nu är det viktigt att smöret blir helt rent från mjölkrester. Häll i ca 1 dl isvatten, rör runt i smöret, häll sedan av det nu vita vattnet och börja om, fortsätt tills vattnet inte längre blir vitt, då har du tvättat smöret bra!



Sen är det bara att tillsätta salt i den mängd du önskar, eller strunta i det om du vill ha osaltat smör.
Jag tillsatte 1/3 tsk, det blev lagom enligt mig.

Packa in och ät inom ca 2 veckor. (Håller kortare tid om det är osaltat eller om du inte tvättat ordentligt).


Mums på nybakat bröd och väldigt tillfredsställande när man öppnar kylen och inser hur fantastiskt huslig man varit!





3 kommentarer:

  1. Åh, ser jättegott ut! Vill också ha en kitchen aid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var väldigt kul att göra! Kichenaiden är en pärla, du kommer inte ångra dig när du slår till! (Jag köpte min i 2hand, den funkar minst lika bra som alla nya)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera