torsdag 8 augusti 2013

Mazarinkaka




Semestertider innebär kaka och god mat. Denna mazarinkaka bakade jag för några dagar sedan och den blev en riktig höjdare! Ursprungsreceptet kommer från Leila, man jag har ändra på lite smått, så ni får min version. Då jag bara hittade 200g och 500g mandelmassa på affären, gjorde jag 100g egen för att komplettera med. Det kommer jag fortsätta med när jag gör denna kakan, blev perfekt med lite större bitar i, prova om ni inte gjort egen mandelmassa förut, det är jättelätt och så mycket bättre utan alla tillsattser. Nästa gång ska jag prova att göra kakan med bara egen mandelmassa.

Mazarinkaka

200g köpt mandelmassa (rumsvarm)
100 hemmagjord mandelmassa (rumsvarm)
3 rumsvarma ägg
150g rumsvarmt smör
1/2 dl mjöl

Egen mandelmassa

ca 1 dl mandlar
ca 1/2 dl socker
lite vatten


Jag vägde upp mandlar och socker på en hushållsvåg så det skulle bli ca 100g.
Häll hett vatten på mandlarna och låt dra någon minut, sen häller du av vattnet och då kan du lätt få av skalen. skala alla mandlar och blanda med sockret i en mixer, kör till det är relativt slätt. Tillsätt vatten försiktigt, så det precis går ihop till en "deg".






Smörj en form (20-24cm) med löstagbar botten med smör.

Vispa ihop mandelmassa och smör till en fluffig massa, tillsätt ett ägg i taget och vispa ihop sen ett till osv. När alla äggen är i tillsätter du mjölet och vänder ner det försiktigt i kakan. Häll kakan i formen och baka i ugnen i ca 15-20 min om du har en form på 24 ca, och 20-25 om den är 20cm. (Jag gjorde med en form på 24cm)

Servera med vispad grädde och syrliga bär!

3 kommentarer:

  1. Mazarin- och mandelmassesmak var något jag verkligen inte kunde med för ett par år sedan. Men nu! Mums!

    SvaraRadera
  2. Sjysst blogg! Har du testat baconmarmelad?
    Kan jag annars rekommendera, funkar till allt, kanske även till mazarinkaka!?

    SvaraRadera
  3. http://gittosmat.taffel.se/2011/08/27/baconmarmelad/

    SvaraRadera